Der er i den grad dømt genbrug i med Fjällrävens nye rygsæk Re-Kånken, både i design og i valg af materialer. Til forveksling ligner Re-Kånken fuldstændig den traditionelle Kånken rygsæk. Den store forskel ligger i materialevalget. Re-kånken er produceret med 100% fokus på miljøet. Tasken er produceret af genanvendt polyester, der er fremstillet af plastikflasker. I alt bliver 11 PET-flasker brugt til at fremstille en Re-Kånken, og projektets udviklere har været omhyggelige med at tjekke, om flaskerne virkelig har været brugt og er blevet efterladt i et genbrugscenter, inden de kommer i brug igen. Fordi det er hele ideen bag genbrug.
Re-Kånken er farvet med Fjällrävens nye Spin-Dye teknologi. Spin-Dye teknologien bruger mindre vand og færre kemikalier end en traditionel farveproces, og er derfor rigtig god for miljøet. Som en ekstra bonus giver det også tasken en bedre farveægthed, og sørger for at den holder sin skarpe farve i længere tid.
Fjällräven Re-Kånken, kommer som den traditionelle Kånken i et utal af farver, så du kan også finde lige den der passer til din smag.
Den nye Re-Kånken findes i to størrelser hhv. mini og almindelig størrelse.
Fjällräven Re-Kånken Mini. Fjälrävens Re-Kånken Mini er et godt bud på den første rygsæk til barnet der starter i børnehaven, eller som en mindre hverdagsrygsæk til den miljøbevidste voksne. Volume: 7 L. Størrelse: 29x20x13 cm. 340 g. – køb her.
Fjällrävens Re-Kånken er den klassiske kånken størrelse. Volume: 16 L. Størrelse: 38x27x13 cm. Vægt: 395 g. køb her.
Fjällräven har eksisteret i over 50 år. Det hele begyndte i 1960 da Åke Nordin startede sin egen virksomhed; nemlig Fjällräven. Åke var især irriteret over datidens rygsække, som var ukomfortable og ikke fordelte vægten ordentligt. Han elskede naturen, og havde derfor det mål, at få andre til det samme. Åke startede allerede i en tidlig alder, da han som 14-årig, i 1950, konstruerede han en træramme med en aftagelig taske, som var smal for neden og bred i toppen, hvilket gav en meget bedre vægtfordeling. Det gjorde det muligt at bære en tungere vægt, samtidig med det var behageligt. 10 år senere blev virksomheden ”Fjällräven” født. Fjällräven arbejder stadig på at finde innovative, intelligente løsninger til friluftsudstyr. Det handler om at få mennesker til at bibeholde kærligheden til naturen og vække den hos andre, samt at udvikle produkter på en miljøansvarlig måde. Alt dette afspejler en succesfuld, ansvarlig, moden virksomhed, som har haft samme vision lige siden 1960, og som stadig udvikler nye, spændende produkter!
Indlægget Fjällräven Re-kånken indeholder affiliatelinks
Kilde: Taskeholic